понеділок, 2 червня 2025 р.

Чарівна скринька

 

Гуківська територіальна громада

Гуківський ліцей Гуківської сільської ради

Чарівна скринька

(завдання з зарубіжної літератури  для здобувачів освіти 5 класу з інтелектуальними порушеннями (F 70))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Майя Антонівна Соколовська

вчитель зарубіжної літератури

Гуківського ліцею

 Гуківської сільської ради












с. Гуків 2024 р

         


 

 

 

 

 

 

 


 

 

            

   
















 У методичному посібнику  висвітлено   практичні основи навчання дітей з порушеннями інтелекту, які сприяють формуванню основних академічних знань та умінь.

Ні для кого не секрет, що ефективні уроки мають супроводжуватися наочністю. І це логічно! Адже дітям до вподоби яскраві зображення, відео, відеовікторини , цікаві тестування, анімації та фільми. На думку багатьох учених, саме ці яскраві елементи наш мозок запам'ятовує найкраще. То чому б не поєднати приємне з корисним, але зробити це по-новому? У цьому виданні розглядаються особливості інтелектуальних порушень у дітей з урахуванням реалій і перспектив.

Посібник призначений для допомоги в практичній діяльності вчителю зарубіжної літератури, асистенту вчителя, а також може бути використаний батьками дітей з ООП , працюючи в домашніх умовах.

 

 
























ЗМІСТ

ВСТУП……………………………………………………………………………….4-5

РОЗДІЛ І. Інклюзивна освіта в контексті інноваційного розвитку України……6-8

РОЗДІЛ ІІ. Застосування інтерактивних  технік на уроці зарубіжної літератури……………………………………………………………………………9-55

2.1. Скарбниця народних казок …………………………………………………………9-15

2.2. Літературні казки світу…………………………………………………………….16-22

2.3. Слухаємо голоси природи……………………………………………………………23-28

2.4. Сила творчої уяви …………………...................................................................29-36                                                                                                   2.5.У вирі захопливих пригод ……………………………………………………………37-44

2.6. Узагальнення вивченого матеріалу……………………………………………….45-50

2.7. Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей……51-55

РОЗДІЛ III. Покликання на інтерактивний сервіс Genially……………………..56-60

ВИСНОВКИ…………………………………………………………………………...61

Використана література………………………………………………...…………….62

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Коли інклюзивне навчання буде повністю опановане, ми зможемо відмовитись

від ідеї, що всі діти для того, щоб приносити користь суспільству, мають бути

схожими один на одного. Замість цього ми будемо шукати і підтримувати

таланти, властиві всім людям. Ми починаємо розглядати нетипові способи, щоб

виховувати корисних членів суспільства, і в процесі цієї роботи ми зможемо дати

всім дітям відчуття того, що вони потрібні».

 

Норман Кунц, американський адвокат з питань

прав людей з обмеженими можливостями,

автор Декларації взаємної залежності

 

         Кожна дитина по-своєму унікальна, і потреби кожної дитини специфічні. Дитина з особливими освітніми потребами на сучасному етапі розвитку суспільства розглядається як особистість, яка має ті ж права, що й інші члени спільноти, але через особливості індивідуального розвитку їй необхідно надавати особливі освітні послуги.

      Дитині недостатньо дати лише знання. Ще важливо навчити користуватися  ними. Для успішної роботи з дітьми, які мають інтелектуальні порушення замало їх любити та сприймати. Завдання  вчителя  і його асистента полягає в тому, щоб допомогти оволодіти такими уміннями як читання, письмо, говоріння, аудіювання. Бути різними — природно. У кожного з нас є особливості. Моя робота про те, як бачити дитину - творця, а не діагноз, як позбутися стереотипів, як створити всі умови завдяки інноваційним методам, щоб кожна дитина з особливими освітніми потребами розкрилася, набула позитивного досвіду, закріпила знання, соціалізувалася.

      Практичне значення - інклюзивне навчання ставить серйозні виклики для

функціонування системи освіти та навчальних закладів, мобілізує згуртованість колективу, покращує навчальний план і методи навчання, стимулює розвиток здібностей вчителів та інших.  За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями .

  Знаючи це, становиться неможливим ігнорування сучасних дигітальних технологій на уроках зарубіжної літератури, так як цифрові технології – невід’ємна частина життя молодого покоління. Саме тому пріоритетним напрямком є гармонійне поєднання традиційного навчання з використанням передових технологій.

  Актуальність роботи – реалії сьогодення вимагають від вчителів пошуку нових та цікавих для учнів методів роботи на уроці. За даними “Концепції Нової Української Школи” однією з проблем є використання переважно застарілих дидактичних засобів на уроці та збільшення цифрового розриву між учнями та учителем. Саме тому у роботі наведено багато прикладів з практичного застосування дигітальних технологій на уроках зарубіжної літератури для дітей з інтелектуальними порушеннями.


 

РОЗДІЛ I . Інклюзивна освіта в контексті інноваційного розвитку України.

 

Освіта в Україні за останнє десятиріччя стрімко крокує вперед, про що свідчать нововведення в законах про освіту. Появилось ще одне інноваційне русло науки – інклюзивне навчання. «Соціалізація» і «інтеграція», «інновація» і «модернізація»,«модифікація» і «апробація», «адаптація» – основні поняття, які потребують  детального вивчення і практичного застосування на сучасній освітній ниві.

Сучасний психолог, вчитель, спеціаліст, який працює з дітьми, котрі  мають

особливі освітні потреби, аналізуючи навчання чи корекцію, шукає інноваційних  методів у досягненні поставлених педагогічних задач. Сучасні діти – це маленькі  генії, які справно володіють технічними засобами, вони знаходять не шаблонні  рішення, творчі і креативні. Діти потребують нових, інноваційних методів корекції  і навчання.

Щоб сприяти соціальному розвитку дітей з особливими потребами, учителями мають застосовуватися такі стратегії роботи:

- Пропонування дітям безпечного місця, звідки вони могли б спостерігати за діяльністю інших.

- Дотримання усталеного розпорядку дня, постійного плану дій.

- Сприяння залученню дітей до груп.

- Використання позитивного підкріплення.

- Зосередження уваги на зусилля, а не на результат.

- Для дітей з особливими потребами важливою є сформованість самовизначення і самоповаги.

- Сприяння розвитку в дітей упевненості в собі.

- Навчання дітей поважати свої права та права інших, додержуватися правил і встановленого порядку дій.

- Заохочення співпраці під час ігор і взаємодії з ровесниками.

- Навчання дітей співчувати і допомагати іншим.

- Навчання дітей відповідальності.

Для успішного залучення дітей із особливими освітніми потребами необхідне позитивне ставлення до цього процесу педагогічного колективу, ефективна взаємодія вчителів з іншими фахівцями і відповідними організаціями, а також їхня готовність співпрацювати з дітьми. Зокрема, вчителям рекомендують дотримуватися таких принципів:

- Відверто обговорюйте відмінності дітей.

- Робіть наголос саме на процесі навчання, обирайте реалістичні цілі.

- Плануйте заняття так, щоб була можливість проводити оцінювання та індивідуалізоване навчання кожного учня.

- Надавайте дітям змогу діяти самостійно.

- Заохочуйте колективні види діяльності, щоб сприяти соціальному розвитку всіх дітей.

- Навчіться розуміти різницю між дітьми й толерантно ставитися

до особливих дітей, але в ніякому разі не акцентувати увагу на порушенні.

- Створіть в дитячому колективі атмосферу доброзичливості, справедливості й терпимості.

- Надавайте індивідуальну підтримку, але при цьому не відокремлюйте дітей з особливими потребами від основної групи дітей.

- Намагайтеся наблизити навчальні завдання до потреб і можливостей такої дитини.

- Співпрацюйте з іншими педагогами (логопедом, психологом,  лікарями) в одній команді.

На завершення слід сказати, що не існує чітко встановленої методики залучення дітей з особливими соціальними та емоційними потребами до звичайних класів. У цій справі вчителі мають спиратися на свої знання і досвід, а також використовувати сучасні ефективні педагогічні підходи, зокрема: збирати щонайбільше відомостей про дітей, створювати можливості для практичного навчання, враховувати сильні риси і потреби кожного, спостерігати, оцінювати і планувати навчання дитини, працювати спільно з іншими членами колективу

тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ II. Застосування інтерактивних  технік на уроці зарубіжної літератури.

 

 

СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК

 

1.     Індійська народна казка «Фарбований шакал».

 

Ø Наступна зупинка «Лабораторія криптографів». Розв’язання криптограми.

За допомогою українського алфавіту розкодувати криптограму і дізнатися про те, який закон встановив фарбований шакал для звірів

3 22 32// 10 6 19 2 11 28// 20 21 11 18 19 22 11 23 11//  14 19 17 24.

Ø Літературний диктант.

1. Чандарава жив у:

- лісовому краю,  - степовому краю, -біля великої річки?

2. Він потрапив у місто:

- з цікавості,  - від лютого голоду,   - заблукав?

3. Шакал ускочив у:

- чан з вугіллям,   - відро з водою,  - бочку з фарбою?

4. Лісові мешканці, побачивши дивовижного звіра:

- накинулися на нього,  - кинулися тікати,

- почали голосно гавкати і грізно завивати?

5. Новоспечений «цар» подарував звірям:

- впольовану ним здобич,   -бочку меду    - посади?

6. Кому стали приносити здобич хижаки:

- шакалові,   - левові,   - пантері?

Ø Прочитайте слова

Відповідь                                                          Анаграма

шакал                               лакаш                                                                 Чандарава                                                         вараданач

цар                                                                      рац

хижаки                                                              жакихи

пройдисвіт                                                        світйдипро

жалюгідний                                                      гіднийлюжа

негідник                                                             гідникне

 

2.     «Момотаро, або Хлопчик-Персик».

Ø Поміркуйте, які віковічні моральні цінності японського народу утверджуються у казці? (Мудрість. Здоров’я. Радість. Працьовитість. Сміливість. Доброта. Життя в гармонії з природою).

Ø Чому Момотаро став національним героєм? (Своїми вчинками Момотаро втілює віковічні цінності японського народу).

Ø Назвіть особливості японських казок

 

 

 

 

 

 

Інтерактивний прийом «Гроно»

                                        слухняний                         радісний

 

                                                

                                                Момотаро                          

               радісний                                                       добрий

                              

 

                                                                           працьовитий 

 

 

3.     Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця».

Ø Бесіда.

- Чи сподобалася вам ця казка?

 

- Хто з персонажів запам’ятався найбільше і чому?

 

- Чи бачили ви екранізацію цієї казки або мультфільм? Яке ваше враження від них?

 

- Знайдіть типові елементи побудови казки.

 

- До якої групи казок належить твір “Пані Метелиця“? Свою думку обгрунтуйте.

Ø Інтерактивна вправа “Мікрофон”   Продовжте речення:

– Німецька казка “Пані Метелиця” нагадує мені…

– Найкраще читав (читала), (працював (працювала)) на уроці…

– Мені здається, що ця казка….

 

 

 

 

 

4.     Арабська народна казка «Синдбад- Мореплавець»

 

Ø Особливості композиції циклу казок про Синдбада-Мореплавця:

Обрамлення, в якому зустрічаються Синдбад-Носій та Синдбад-Мореплавець, об'єднує частини циклу в одне ціле.

Перша подорож — до острова, що виявився велетенською рибиною.

Друга подорож — зустріч з птахом Рухх.

Третя подорож— зустріч з велетнем-людожером.

Четверта подорож — подорож до Індії та одруження з індускою.

П'ята подорож — Синдбад стає рабом злого діда.

Шоста подорож — мандрівка до країни крилатих людей.

Сьома подорож — остання подорож Синдбада.

Ø Знайти на малюнку риси характеру Синдбада

Які з цих рис важливі для людини у сьогоденні?

 

 

Ø Медіавправа «Stories в Instagram «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож) виконується після опрацювання тексту.

Ø Бесіда за змістом прочитаного.

Пригадайте, з якого міста розпочав свою подорож Синдбад?

Кого першого мандрівники зустріли на острові?

Зачитайте опис волохатих мавп-людей.

Що то за будівля знаходилася на острові?

Зачитайте опис палацу.

Від чого прокинулись вранці мандрівники?

Знайдіть в тексті, як виглядав велет.

Кого першого вбив велет? Знайдіть цитату з тексту.

Чи хотіли здаватися мандрівники велету?

 Знайдіть в тексті як мандрівники перемогли велета та врятувалися.

 Кого зустріли мандрівники на іншому острові?

 Як Синдбад врятувався від дракона?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ

 

5.     Ганс Крістіан Андерсен –  видатний   казкар. «Снігова Королева».

 

Ø Гра «Відкрий віконце»(https://wordwall.net/uk/myactivities)

Ø Рефлексія діяльності. Гра «Пазли». https://learningapps.org/display?v=pdi9rbcsj22

Ø Метод  «Незакінчені речення».

1.     Мені сумно тому, що …

2.     Я рада (радий), що …

3.     Казка змусила мене замислитися над тим …

4.     Я хочу подякувати письменникові за те, що…

Найкраще мені вдалося…

 

 

 

 

 

6.     Оскар Вайлд. «Хлопчик-Зірка».

 

 

 

7.     Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика».

 

 

 

 

1.     Розшифруйте головоломку та знайдіть  персонажів твору «Чарлі і шоколадна фабрика»

2.     Розгадайте кросворд (По черзі біля дошки)

 

 

Д

Е

Р

Е

В

Я

Н

І

Й

 

 

В

О

Н

К

 

 

 

В

Е

Р

У

К

А

 

 

 

 

 

 

 

Ч

А

Р

Л

І

 

 

 

 

 

 

Д

І

Д

У

C

Ь

 

 

 

Ш

О

К

О

Л

А

Д

 

 

 

1.     У якій хатинці жив хлопчик Чарлі зі своєю родиною на краю великого міста?

2.     Яке прізвище легендарного кондитера, власника шоколадної фабрики?

3.     Як звали доньку міліонера, яка отримала другий золотий квиток?

4.     Як звали головного героя твору «Чарлі і шоколадна фабрика»?

5.     Хто супроводжує Чарлі до шоколадної фабрики?

6.     Мрією хлопчика Чарлі був ...?

 

 

Творче завдання.  Складіть сенкан

Віллі  Вонка (І в)

Сміливий, винахідливий

Створював, охороняв, пишався

Полюбляє солодощі

Чудернацький дивак

Чарлі (ІІ в)

Добрий, уважний

Розумів, вірив, отримав

Побував на фабриці Вонка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ

8.     Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі».

 

 

 

 

 

Ø Пограємо в гру «Вірю – не вірю»

1.     Хлопчика Мауглі назвала мати вовчиця Так/ ні?

2.     Ракша означає турботлива, спокійна Так/ ні?

3.     Шер-Хан сам хотів виховувати дитинча Так/ ні?

4.     Багіра пожертвувала бика за життя хлопчика Так/ ні?

5.     Всі в джунглях любили і поважали Табакі Так/ ні?

6.     Шер-Хан був сильним, сміливим, справедливим тигром Так/ ні?

 

9.     Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо».

 

Ø Літературний диктант.

1. Ім’я Е.Сетона-Томпсона.

2. Художнє зображення тварин, надання їм властивостей людського        характеру.

3. Невеликий прозовий твір, заснований на певному епізоді з життя     одного персонажа.

4. Герої творів Е.Сетона-Томпсона.

5. Країна, в якій жив і творив письменник.

 

6. Що в перекладі з іспанської мови означає слово «Лобо»?

Ø Бесіда за змістом твору.

 

1. Що нам відомо про Лобо?

2. Чому мексиканці називали старого вовка «Володар Лобо»?

3. Якою була його зграя?

4. Як ви думаєте, чому автор, говорячи про вовка на початку твору,  часто вживає слово «старий»? Цим він вказує на вік звіра чи хоче сказати, що Лобо був досвідченим? Свою думку доведіть, використавши текст.

5. Чому люди вважали Лобо наймудрішим у зграї вовків?

6. Що викликає страх і водночас повагу до нього?

7. Наведіть приклади дбайливого піклування Лобо про свою зграю.

8. Чому місцевим мисливцям не вдалося вполювати ватажка зграї

Ø Літературна математика

 

1. Скільки вовків було у зграї Лобо?              (5)

 

2. Протягом скількох останніх років зграя збирала данину зі скотарів

   Курумпо в розмірі однієї корови щодня?    (5р.)

 

3. Яка кількість овець загинула, коли збавлялись Бланка й рудий

    вовк?                                                              (250)

 

4. У скільки оцінили винагороду за голову Лобо?    (1000 доларів)

 

5. Скільки собак Теннерея вціліло у сутичці з вовчою зграєю?  (6)

 

6. Скільки мисливців у творі ловили Лобо?            (4)

7. Який розмір сліду звичайного вовка?                 (4,5 дюйма)

 

8. А яким був відбиток лапи старого ватажка?        (5,5 дюйма)

 

9. Скільки важив Лобо?                                  (150 футів)

 

10. Скільки капканів зібрав мисливець, щоб поставити вздовж стежок,

      що вели в ущелину?                                 (130)

 

11. Яка кількість капканів намертво стиснула в своїх сталевих обіймах

      лапи Лобо?                                            (4)

 

12. Скільки днів й ночей пролежав Лобо, прикутий і геть знесилений у

      капканах?                                       (2 дні і 2 ночі) 

 

 

Ø Вправа «Лови помилку».

1. Старий Лобо був кволим, але хитрим звіром. (дужим)

2. Коли луна доносила з ущелини тихе виття старого ватажка, пастухів огортав спокій. (могутнє, неспокій)

3. Бланкою звали одного красивого рудого вовка. (білого)

4. Щоб спіймати Лобо, мисливець розташував капкани у формі літери «Л».  («Н»)

5. Невдовзі сталася неминуча трагедія. Кожен із мисливців вистрелив у Бланку. (накинув на шию ласо)

6. Коли зарожевів світанок, Лобо лежав так само спокійно, немовби спочивав, але старий ватажок все ще був живий. (мертвий)

 

 

СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ

10.  Ернст Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик і Мишачий король».

Ø  Творче завдання

- Спробуйте словами «змалювати» бій та розповісти про нього від імені:

а) Лускунчика;    б) Марі;     в) Мишачого короля.

Ø Переказ тексту

- Перекажіть розділ «Хвороба Марі».

- Розкажіть казку про міцний горішок, яку розповів дітям Дроссельмейєр.

 

Ø Вправа «Кольорова феєрія».

Слово вчителя. Ми з вами добре попрацювали, а тепер попрошу вас висвітлити свої враження від уроку за допомогою кольорових папірців.

Учні пишуть на кольорових стіках свої враження від уроку і прикріпляють їх на зображену на дошці ялинку (як символ Різдва у творі).

11.  Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна»

 

 

 

 

Ø Продовж речення:         

Завдяки Полліанні

Ненсі...

лікар Чілтон і тітка Поллі...

священик Пол Форд...

Джон Пендлтон...

Ø Впізнай героя

1. «Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами… веснянкувате личко поверталося то праворуч, то ліворуч».

2. «...строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась».

3. «Чоловік завжди був вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр. Його бліде обличчя завжди чисто поголене, а волосся було позначене сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.»

4. «До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.»

5. «Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка.»

6. «Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.»

7. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції.

Ø Бесіда за запитаннями.

         В якій родині виховувалася Полліанна?

         Чому вона була вимушена покинути рідну домівку?

         Хто вважав своїм обов’язком допомогти дівчинці?

         Як відчувала себе Полліанна на новому місці?

         Яка гра допомагала дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість)

 

 

Ø   Гра «Маска»

Завдання : розкажіть про мешканців Вермонта від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.

Ø Гра «Радість»

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше?

3. Ніколи не сумувати

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

7. Кожна людина може грати в цю гру.

8. Щиро радій життю.

9. Будь вдячний за все, що дає життя.

10. У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.

11. Перетворюй кожен день на маленьке свято.

12. Даруй собі і людям щастя.

 

 

 

 

 

 

 

У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД

 

12.  Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Соєра»

Ø Метод-прес  -   На чиєму боці симпатії автора?                                                                                                                                            - На чиєму боці ваші    симпатії? Чому?                

-  Яка головна думка І глави?                                                                                                                                ( Том грається, б’ється, ховається, aлe залишається доброю і чесною людиною) 3.    Визначення теми І глави.    ( Поведінка Тома вдома і на вулиці)

Ø Жартівливі запитання

   Що спільного у яблука, паперового змія та дохлого пацюка? (Це речі, які хлопці віддали Томові за отримання дозволу пофарбувати паркан.)

   Яку роль у житті Тома і Сіда відіграла чорна нитка? (Тома викрили, що він не був у школі, а Сід став ябедою і дістав від Тома стусанів.)

 

Ø Виконання тестових завдань.

1.        Місто в якому народився Марк Твен.

                                         а)  Флорида;         б)   Ганнібал ;      в)Сент -Пітерберг.

2.        Справжнє ім’я Марка Твена.

а)        Семюель Ленггорн Клеменс; б)Джорж Редьярд Клеменс;  в)Ганс Крістіан Клеменс.

3.        Марк Твен у перекладі з англійської означає...

а)глибока річка;       б)    мірка-два;      в)    два сажні.

4.        Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі...

а)        золотошукання; б)мореплавства; в)           літератури і журналістики.

5.        Події повісті «Пригоди Тома Соєра»...

а)        вигадані;  б)взяті з легенд та переказів; в)взяті із життя Марка Твена та його друзів.

6.        Тітку Тома Соєра звали. а)Моллі; б)Бенні;  в)      Поллі.

7.        Що обіцяв Том Джиму за можливість пофарбувати паркан .

а)        білу мармурову кульку; б)перлину; в)тенісну кульку.

8.        Яким пароплавом був Бен Роджерс

а)        «Велика Міссурі»;  б)      «Велика Міссісіпі»;  в)«Велика машина».

9.        Що пообіцяв Бей дати Тому за можливість пофарбувати.

а) серединку яблука; б) ціле яблуко; в)яблуко, що залишилося. 

10.      Жанр твору «Пригоди Тома Соєра».

  а)оповідання; б)повість;  в) казка.

 

 

 

Ø “Впізнай героя за цитатою”:

         “Ну й розбишака ж, хай йому абищо! ...В ньому наче біс сидить...” (Тітка Поллі про Тома — розділ І).

         “...він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре”. (Тітка Поллі про Тома — розділ XV).

         “…завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків. На голові у нього стирчала руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крисами; куртка, коли він її напинав, сягала йому мало не до п’ят, а ґудзики позаду опинялися десь нижче від того місця, де їм належало бути; штани трималися на одній шлейці...” (Гек).

         "...був сам собі господар і робив усе, що йому зама¬неться”. (Гек).

 

 

Ø Намалюємо уявний «дім дружби» Тома і Гека. Він може мати такий вигляд:

 

 

Девіз дружби:

Дім справжніх друзів

Надійність у скрутний час!»

 

 

Безкорисливість

 

Повага один до одного, негативне ставлення до несправедливості, прагнення пригод, весела вдача.

  Том - Гек   

           

                                                               

 

 

Ø  Складання “сюжетного ланцюжка”

 

 

                                                             Туве Янсон. «Комета прилітає».

 

Ø Хто з персонажів повісті «Капелюх чарівника» каже:

«– Їжте більше яєць, дітоньки! Ви ж цілу зиму протрималися на самій лише глиці!» (Мумі-мама).

«О, Нюхмумрикового капелюха також не виявилося на місці.

  Ото вже трам-тарарам!  – буркнув сам до себе … » (Мумі-троль).

«– Я сплю! – сердито закричав Чмих.

– Не сердься, ходи до нас! – гукнув … .

– Ми надумали утнути щось надзвичайне!» (Нюхмумрик).

«– Ага, – мовив …, – ви теж прокинулися. Якась пустопорожня нині газета. Потічок зірвав греблю і знищив мурашник. Усі врятувалися. Перша весняна зозуля перелетіла понад Долиною о четвертій ранку і подалася далі на схід ( то, ясна річ, добра ознака, але було би іще ліпше, якби полетіла на захід». (Мумі-тато).

«Хропся змінилася до невпізнання.

– Що ти з собою зробила?! – захвилювався … .

– Побажала собі очі дерев’яної королеви! Ти ж казав, що вони у неї такі гарні!

– Казав, але ж… – Мумі-троль розгубився». (Мумі-троль).

«Він з подивом дивився на своїх друзів:

— Збагнути не можу,  чому ви стільки галасу здіймаєте з приводу речей звичайних і очевидних! Ми ж наперед знали, що Мурашиний Лев переміниться!»

 

(Нюхмумрик).

 

Ø Розмістіть події повісті в хронологічній послідовності. Дайте пояснення.

-          Повернення в будиночок.(7)

-          Ондатр розповідає про те, що має статися якесь лихо, адже, з його слів,  пішов штучний дощ.(1)

-          Малеча приходить до Обсерваторії, яка знаходиться в  Самотніх Горах.(3)

-          Мешканці Долини вирішили попередити Мумі-маму і Мумі-тата, відвести їх у печеру.(5)

-          Мумі-троль вирішує зустрітись з професорами, які зможуть розтлумачити появу Комети і чого варто чекати від неї.(2)

-          Друзі встигають потрапити у схованку, яку Чмих вважає своєю.(6)

-          Зі слів науковців, Комета з’явиться через декілька днів.(4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.  Узагальнення вивченого матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.  Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей

Контрольна робота №1  з теми «Вступ. Казки народів світу»  Тестування

1. Всесвітня література — це:

А) сукупність усіх національних літератур;

Б) національна література певного народу;

В) записана вченими усна народна творчість кожного народу.

 

2. Фольклор – це…

А) усна народна творчість   Б) художня література    В) казки народів світу

 

3. Не є жанром фольклору:

А) прислів’я        Б) загадки         В) повісті.

 

4. Приказка відрізняється від прислів’я тим, що:

А) має повчальний зміст        Б) не має повчального змісту        В) вона лірична, пісенна.

 

5. Немає такого різновиду народних казок:

А) історично-географічних     Б) про тварин       В) фантастичних.

6. У яку фарбу вскочив герой казки «Фарбований шакал»?

А) Червону          Б) золотаву         В) синю.

 

 

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою «Літературні казки світу»

 

 

Завдання 1-4  на відповідність. Установіть відповідність між лівою та правою частиною завдання. Завдання оцінюються в 1 бал кожне. (Максимально за завдання – 4 бали).

 

1.

 

2.

 

3.

 

1. Установіть відповідність між назвою казки та її автором:

1. «Снігова королева»                        А. Оскар Уайльд

2. «Чарлі та шоколадна фабрика»     Б. Роальд Дал.

3. «Хлопчик-Зірка»                             В. Ганс-Крістіан Андерсен  

 

2. Установіть відповідність між назвою казки та персонажем:          

1.

 

2.

 

3.

 

1. «Снігова королева»                        А. Майк Тіві

2. «Чарлі та шоколадна фабрика»     Б. Розбійниця

3. «Хлопчик-Зірка»                             В. Зайчик

 

3. Установіть відповідність між назвою казки та предметами, що є в ній:          

1.

 

2.

 

3.

 

1. «Снігова королева»                        А. Скляний ліфт

2. «Чарлі та шоколадна фабрика»     Б. Золота монета

3. «Хлопчик-Зірка»                             В. Уламки дзеркала

 

4. Установіть відповідність між героєм та його портретною характеристикою:          

1.  Віллі Вонка.                                                                                                                                                         

2.  Кай.

3.  Хлопчик-Зірка. 

А. «…мав личко біле й ніжне, мов вирізьблене із слонової кістки, і золоті кучері – як пелюстки нарциса…»;

Б. «І що то був за дивовижний чоловік! На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту»;

В. «Він такий розумний, знає усі чотири дії арифметики, навіть з дробами».

 

 

Завдання 5 відкритої форми. Дайте відповідь на запитання. Повна правильна відповідь оцінюється в 2 бали .

 

5. Назвіть фантастичні елементи у казці «Снігова королева» (наведіть якомога більше прикладів).

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою «Слухаємо голоси природи»

 

  1. Хто із письменників зображений на ілюстрації?

А. Джон Кітс; Б. Редьярд Кіплінг; В. Ернест Сетон-Томпсон; Г. Роальд Дал

 

  1. «Поезія землі не оніміє» - це художній засіб:

А. Епітет; Б. Порівняння; В. Метафора. Г.Гіпербола

                                       

      3. Чому Закон Джунглів забороняє полювати на Людину?:

А. Звірі вірили, що Людина – це найслабша і найменш захищена істота; Б. Кожен оберігав свій рід, тому не ризикували нападати на людину; В. Людина – сильна своєю хитрістю, тому була небезпечна для мешканців Джунглів Г. У Законі Джунглів не було такої заборони.

 

     4. Чому Мауглі не захотів мститися людям за те, що ті прогнали його?

А. Був обережний і не хотів, щоб через нього постраждали  його друзі з Джунглів; Б. Бо він вважав себе людиною більше, ніж вовком; В. Не ображався на людей, бо розумів, що ті вчинили правильно. Г. Тільки через те, що Мессуа добре до нього ставилася

 

    5. Що зробив Мауглі зі шкурою Шер-Хана?

А. Втопив у річці; Б. Подарував людям; В.Спалив у вогні. Г. Прибив до Скелі Ради.

 

    6. Хто й кого знайшов, що зазначено у фрагменті твору: «Нарешті ти знайшов її. Тепер ви знову разом!» ?

А. Лобо знайшов Бланку; Б. Мауглі знайшов Червону Квітку; В. Цвіркун знайшов хату; Г.Шер-Хан знайшов свою здобич.

 

    7. Чия характеристика розкривається у цитаті: «Його нічне виття розпізнавали всі тутешні люди (…) всіх відлякувала його аж надто лиха вдача» ?

А. Акела; Б. Ракша; В. Лобо. Г. Бланка

 

    8. Хто й про кого сказав слова: «Старий невгамовний свавільнику! Герою незліченних спустошливих набігів»?

А. Мауглі про Шер-Хана; Б. Мисливець про Лобо; В. Багіра про Акелу. Г. Табакі про Каа.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою «Сила творчої уяви »

 

1.    https://naurok.com.ua/test/ernst-teodor-amadey-gofman-luskunchik-i-mishachiy-korol-2754960.html

 

 

2.   https://naurok.com.ua/test/eleonor-porter-polianna-2752683.html

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою  «У вирі захопливих пригод» (різнорівневі завдання)

«Впізнайте літературного героя».

Перший персонаж.

1.        Він кров'ю підписав присягу.

2.        Боявся духа померлого індіанця Джо.

3.        Вистежив грабіжників.

4.        Лягав спати, коли хотів.

5.        Усі діти заздрили йому.

(Гекльберрі Фіни.) Другий персонаж.

1.        Боявся старої пані з наперстком.

2.        Ніколи не повертався з водою раніше, ніж за годину.

3.        Не зміг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.

4.        Любив наспівувати пісню «Дівчата з Буффало».

5.        Замість білої мармурової кульки отримав удар пантофлею.

(Джим.) Третій персонаж.

1.        Суддя склав про нього щонайкращу думку.

2.        Позичив візка у Бенні Тейлора.

3.        Мав зведеного брата.

4.        Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками.

5.        Замість уроків бігав до річки купатися.

(Том Сойєр.)

Тест: Туве Янсон «Комета прилітає»  

1. Хто налякав Чмиха в Гранатовій ущелині?

А) велетенська ящірка В) велетенський пітон   Б) велетенський кайман

2. Що хотіло з’їсти Хропсю?

А) кропива В) шипшина   Б) чортополох Г) мушля

3. Що хотів купити у крамничці Хропусь?

А) діадему В) зошити    Б) люстерко Г) лимонад

4  Що врятувало Мумі-троля від восьминога?

А) сонячний зайчик В) морська зірка      Б) вибух комети Г) ядерний вибух

5. Що за таємниця була у Чмиха, яка починалася на «К», а закінчувалася на «Я»?

А) каракатиця В) кошеня      Б) кохання Г) кроленя

6. Що відбулося у світі після падіння комети?

А) нічого В) загибель всього живого  Б) назавжди зникло море Г) вони всі загинули

РОЗДІЛ III.ПОКЛИКАННЯ НА ІНТЕРАКТИВНИЙ СЕРВІС ІНТЕРАКТИВНИЙ СЕРВІС GENIALLY

Що таке сервіс Genially?

 

Genially – мультизадачний онлайн-сервіс для створення презентацій, інтерактивних зображень, карт, звітів, інфографік, вікторин, плакатів, відео, стрічок часу, ігор та віртуальних посібників… І це ще далеко не повний перелік! Сервіс містить понад тисячу різноманітних шаблонів, за допомогою яких можна швидко і без зайвих зусиль створювати інтерактивний контент. Є безкоштовна та платна версії. У базовій версії цілком достатньо шаблонів для створення робіт, які вражають! Розроблені за допомогою цього сервісу наочні матеріали зачаровують і дивують, притягують погляди й викликають інтерес до предмету. Тож увагу учнів та учениць нам гарантовано!

 

Мови інтерфейсу: англійська, іспанська та французька. У браузері Google Chrome можна налаштувати автоматичний переклад веб-сторінок сервісу українською мовою.

Авторизація: через соцмережі або згенерувавши логін та пароль.

Важливо, що для початку розробки електронних освітніх ресурсів у програмі Genially не потрібно витрачати купу часу на освоєння інструментів сервісу: все зрозуміло на інтуїтивному рівні. Genially дозволяє організувати проєктну діяльність, що важливо для формування в учнів навичок спільної роботи.

                  

       Користуватися сервісом Genially настільки легко, що це здається магією. Створіть дивовижний контент лише за кілька хвилин!

 

https://view.genial.ly/64161be227c73900198e06a0/interactive-image-interactive-image

 

Зміст електронного Genially

Вступ. Роль книжки в третьому тисячолітті

https://www.youtube.com/watch?v=1gK29TKdhvo

СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК

 Індійська народна казка «Фарбований шакал».

https://www.youtube.com/watch?v=X7UaKMYr1Do 

https://learningapps.org/5488740

 Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» https://www.youtube.com/watch?v=izrHwMhS8Ew

 Китайська народна казка «Пензлик Маляна».

https://www.youtube.com/watch?v=OhEYNP4nMHE

https://learningapps.org/5475708

 Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець»

https://www.youtube.com/watch?v=efua9FkZOHo

Арабська казка «Про Аладдіна і чарівну лампу»

https://www.youtube.com/watch?v=6Cn5MKl9lKc

https://view.genial.ly/64161be227c73900198e06a0/interactive-image-interactive-image

Брати Я. і В. Ґрімм. «Пані Метелиця».

https://www.youtube.com/watch?v=6Cn5MKl9lKc

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0fd2a0b18797&fbclid=IwAR3FsPCsMuwUCIja48-GmYR68C5mK1f99MBXSUO4yx9NfnjV29cDnSyHZ8o

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1026f88a986a&fbclid=IwAR0FRmLqgQKsNSMdXNzGTzlZYx40aGksGnnRJLuOOtbCKFOn3e7iTeTlNnI

 

ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ

 Ганс Крістіан Андерсен . Казка «Снігова королева».

https://www.youtube.com/watch?v=XO8KaH7blkg

Оскар Уайльд. «Хлопчик-Зірка».

https://www.youtube.com/watch?v=op8UQ2mgsCk

Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика».

https://www.youtube.com/watch?v=AbZzhW3tDGU

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B0%D1%80%D0%BB%D1%96_%D1%96_%D1%88%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D0%B0_%D1%84%D0%B0%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0

Астрід Анна Емілія Ліндґрен . «Пеппі   Довгапанчоха»

https://www.youtube.com/watch?v=69gGcRgl-F0

https://view.genial.ly/64161be227c73900198e06a0/interactive-image-interactive-image

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%81%D1%82%D1%80%D1%96%D0%B4_%D0%9B%D1%96%D0%BD%D0%B4%D2%91%D1%80%D0%B5%D0%BD

СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ

Й.В. Ґете . «Нічна пісня подорожнього».

https://www.youtube.com/watch?v=D3RXrD9pzTc

Г. Гейне . «Задзвени із глибини...»

https://www.youtube.com/watch?v=-hPb2pLX0tc

Редьярд Кіплінг . «Мауглі»

https://www.youtube.com/watch?v=FEFhoKzMK8M

https://www.ukrlib.com.ua/styslo-zl/printit.php?tid=5617

Ернест Сетон-Томпсон . «Лобо».

https://www.youtube.com/watch?v=EyDFDg7A6SU

Редьярд Кіплінг. «Рікі-Тікі-Таві» або інші твори.

https://www.youtube.com/watch?v=D6CaSaQObI0

https://view.genial.ly/64161be227c73900198e06a0/interactive-image-interactive-image

СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ

Льюїс Керролл . «Аліса в Країні Див»

https://www.youtube.com/watch?v=0xVd7Ios4WM

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D1%96%D1%81%D0%B0_%D1%83_%D0%94%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97

Елеанор Портер . «Полліанна»

https://www.youtube.com/watch?v=kQczCB_U2zg

У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД

Марк Твен . «Пригоди Тома Соєра»

https://www.youtube.com/watch?v=TzTORK1RGxk

https://www.youtube.com/watch?v=ve7DfBrC3gw

https://view.genial.ly/64161be227c73900198e06a0/interactive-image-interactive-image

Туве Янсон . «Капелюх чарівника».

https://www.youtube.com/watch?v=eZrmITdQLGE

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=667

 

 

 

 

Онлайн – тести

https://naurok.com.ua/test/e-porter-pollianna-2143916.html -  «Полліанна»

https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fnaurok.com.ua%2Ftest%2Fjoin%3Fgamecode%3D1349969&sa=D&sntz=1&usg=AOvVaw0rhrXJtsfHLXl7c8p_TZBb - Л.Керролл "Аліса в країні Див

http://klas.sadzhavka.org.ua/mod/url/view.php?id=1855  - «Том Сойєр»

http://klas.sadzhavka.org.ua/mod/quiz/view.php?id=208  - - «Том Сойєр»

https://learningapps.org/3691356  - «Полліанна»

https://www.youtube.com/watch?v=l7hmT0399V0  - Поетичне бачення світу

 

Інтерактивні вправи

https://learningapps.org/display?v=peatvit6319&fbclid=IwAR3eq1VNEH3bKauyI5FgRIev5JTcq_Gz5ihmNqYt5-D7ReVu4nNOdbVt-WI

https://learningapps.org/watch?v=p4jjwjt7c17

https://learningapps.org/watch?v=p3vwjchva17

https://www.flippity.net/sc.asp?k=1tmvsjuYI3SZZzDxLsd4_sG6kHOQrV5t7qBIIDL657Zo

https://www.youtube.com/watch?v=xx1giLOl_Ec  - відео вікторина

 

 

 

Висновок

Для успішної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами вчитель інклюзивного навчання, асистент вчителя повинен знати причини їхнього відставання, усвідомлювати необхідність у процесі формування знань і вмінь, опиратися на менш ушкоджені або збережені ланки їхньої особистості, вміти одночасно і допомагати, і вимагати, бути лагідним і рішучим, фіксувати увагу не на промахах і помилках, а на досягненнях, проявляти оптимізм і підтримувати віру у можливості дитини.

У матеріалах роботи наведені цікаві вправи, багато наочності , відеотехніки, розглянуто особливості їх використання з дітьми, які мають особливі освітні  потреби. Сподіваюся , що розроблені мною матеріали  будуть корисними для

повсякденної роботи вчителя  у класі, де навчається дитина з особливими освітніми потребами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

1.Аналітичний звіт про віртуальний круглий стіл “Мобільний телефон: сучасний засіб навчання чи зайва річ у школі?” [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу :  http://education-ua.org/ua

2. Вавіна Л. Корекційно-реабілітаційна модель специфічного компонента змісту освіти учнів із глибокими порушеннями зору // Дефектологія. − 2004. − № 1.

3. Закон України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» № 2961-IV від 06.10.05.

4. Дефектологічний словник : навчальний посібник / За редакцією В. І. Бондаря, В. М. Синьова – К.: «МП Леся», 2011.−528 с.

5. Допплер Д., Лорман Т., Шарма У. Переосмислюючи допоміжні послуги пеціалістів в інклюзивних класах. / Дефектологія – № 3 – 2009.

6.  Ілляшенко Т. Д., Бастуй Н. А., Сак Т. В. Діти із ЗПР та їх навчання. − К., 1997.

7. Ілляшенко Т. Д., Стадненко Н. М. Аномальна дитина у школі. −К., 1995.

8. Інклюзивний підхід як основа освіти для всіх дітей./ За матеріалами Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Завуч – № 2 – 2008.

9. Інструкція щодо використання Genially [Відео Ресурс] / Режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=_RK5G2bTwOA&t=1373s

10. Колупаєва А. А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: Наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук., – видання доповнене та перероблене, – К. : Видавнича група «АТОПОЛ», – 2011. – 273 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).

11. Миронова С. П. Основи корекційної педагогіки. / Миронова С. П., Гаврилов О. В., Матвєєва М. П.; за. заг. ред. Миронової С. П. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010.– 264 с.

12. Мультимедійні технології в освіті [Електронний ресурс]. – 2012. – Режим доступу:  http://ru.osvita.ua/school/method/31692/

13. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта. – 2002.– № 26. – С. 3.

4

14. Назарина В. Дитина зі зниженим слухом в інтегрованому класі //Д. – № 4 – 2003.

15. Обухівська А.Г. Психологу про дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі / Обухівська А., Ілляшенко Т., Жук Т. –К. : Редакція загальнопед. газет, 2012. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).

16. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі : навч. посіб. // О. В. Гаврилов. – Кам’янець-Подільський : Аксіома 2009. – 308 с.

17. Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: навч. метод. посіб. / [за заг. ред. Колупаєвої А. А.]. – К.: ТОВ ВПЦ «Літопис – ХХ». – 2010. – (Серія «Інклюзивна освіта»

18. Шевченко С. Г. Корекційно-розвиваюче навчання: організаційно-педагогічні аспекти : Метод. посібник для вчителів класів корекційно-розвивального навчання. − М, 1999.

 

 

 

Немає коментарів: